Patrzysz na wypowiedzi wyszukane dla frazy: foteliki-przepisy ruchu drogowego





Temat: ""Weekend Majowy II"" - Policyjne działania
Sprzyjające warunki atmosferyczne sprawiają, że niektórzy kierujący nie stosują się do obowiązujących przepisów ruchu drogowego, poruszają się z nadmierną prędkość, nie zapinają pasów bezpieczeństwa, stwarzają zagrożenie innym uczestnikom ruchu. Dlatego też zgorzeleccy policjanci organizują w dniach 6 – 7 maja 2006 roku, działania kontrolne pod kryptonimem „Majowy Weekend II”.

W tych dniach policjanci będą sprawdzać przede wszystkim: trzeźwość kierowców, stosowanie pasów bezpieczeństwa, przewożenia dzieci w odpowiednich fotelikach,

oraz reagować na przypadki nie przestrzegania przepisów prawa o ruchu drogowym w szczególności: nieprawidłowego wyprzedzania , naruszenia obowiązku jazdy możliwie blisko prawej krawędzi, niestosowania się do sygnalizacji świetlnej, nieprzestrzegania zakazów zatrzymywania lub postoju, zwłaszcza na drogach poza obszarem zabudowanym, naruszania zakazu jazdy wzdłuż po przejściu dla pieszych przez rowerzystów.

Wobec sprawców wykroczeń stosowane będą rygorystyczne środki prawne.

Służbę na drogach pełnić będą policyjne patrole wyposażone m. in. w radary i alkotesty.
Podstawowym celem działań jest troska o bezpieczeństwo w ruchu drogowym na terenie naszego powiatu, zapobieżenia wypadkom drogowym oraz wyeliminowanie kierujących, którzy stwarzają zagrożenie innym uczestnikom ruchu.

Oficer prasowy KPP w Zgorzelcu
nadkom. Iwona Leszczyńska-Bartkowiak





Temat: fotelik i maluch


| Poza tym, AFAIK, "maluchy", przynajmniej te starsze, nie maja
zamontowanych
| pasow bezpieczenstwa na tylnych siedzeniach, a w tym przypadku uzycie
| fotelika nie jest obowiazkowe (oczywiscie w mysl przepisow ruchu
drogowego,
| a niekoniecznie w mysl zdrowego rozsadku).

| Krzysztof Lyzwa

1. Fotelik można zawsze zamontować na przednim siedzeniu, nie jest to
zabronione (trudno podejrzewać że w kaszlaku jest airbag)


Nie zawsze. Sprobuj znalezc fotelik dla dziecka o wadze 13 kg nadajacy sie
do mocowania na przednim siedzeniu. Poza tym - mozna przeciez przewozic
wiecej, niz 1 dziecko.


2. Użycie fotelika jest zawsze obowiązkowe, i nie zwalnia z tego brak pasów
z tyłu


Przepis w tej sprawie jest metny i mozliwe sa rozne jego interpretacje. Tym
niemniej znajomy opierajac sie na interpretacji, jaka podalem, wyegzekwowal
zwrot _zaplaconego_ _juz_ mandatu. Bez podstaw by tego nie byl w stanie
uczynic.

ani ciasnota z tyłu dla osoby dorosłej. Pasy z przodu muszą być -

inaczej auto nie może być dopuszczone do ruchu 9chyba że zabytkowe ale one
są rejestrowane na specjalnych warunkach).


I oczywiscie pozostaje zdrowy rozsadek. Ktory nakazuje stosowanie fotelika.

Krzysztof Lyzwa







Temat: fotelik i maluch



| 126 p. Osobiscie tego wehikulu nie posiadam, ale widzialem zamontowane,
| nawet 2 z tylu. Kwestia zamontowania pasow na tylnej kanapie.

| Robert W

Zgadzam się z przedmówcą. Sam korzystałem z powodzeniem z takiego
rozwiązania ale widziałem też foteliki mocowane do oparcia kanapy (swoją
drogą co to za oparcie?). Dziecko jest wtedy przytrzymane tylko pasem
fotelika, ale szczerze mówiąc nie wiem czy to jest legalne w świetle
przepisów. Może wypowie się ktoś z "drogówki".
pozdro.
Max


"Drogowcem" nie jestem, ale kilkakrotnie zdarzalo mi sie "rozbierac"
malucha.
IMHO mocowanie do oparcia kanapy jest zadnym mocowaniem (podczas wypadku
oparcie sie wyrwie i poleci do przodu razem z fotelikiem). Lepszym
rozwiazaniem byloby mocowanie do blachy za oparciem.
Poza tym, AFAIK, "maluchy", przynajmniej te starsze, nie maja zamontowanych
pasow bezpieczenstwa na tylnych siedzeniach, a w tym przypadku uzycie
fotelika nie jest obowiazkowe (oczywiscie w mysl przepisow ruchu drogowego,
a niekoniecznie w mysl zdrowego rozsadku).

Krzysztof Lyzwa





Temat: fotelik i maluch


malucha.
IMHO mocowanie do oparcia kanapy jest zadnym mocowaniem (podczas wypadku
oparcie sie wyrwie i poleci do przodu razem z fotelikiem). Lepszym
rozwiazaniem byloby mocowanie do blachy za oparciem.
Poza tym, AFAIK, "maluchy", przynajmniej te starsze, nie maja
zamontowanych
pasow bezpieczenstwa na tylnych siedzeniach, a w tym przypadku uzycie
fotelika nie jest obowiazkowe (oczywiscie w mysl przepisow ruchu
drogowego,
a niekoniecznie w mysl zdrowego rozsadku).

Krzysztof Lyzwa


1. Fotelik można zawsze zamontować na przednim siedzeniu, nie jest to
zabronione (trudno podejrzewać że w kaszlaku jest airbag)
2. Użycie fotelika jest zawsze obowiązkowe, i nie zwalnia z tego brak pasów
z tyłu ani ciasnota z tyłu dla osoby dorosłej. Pasy z przodu muszą być -
inaczej auto nie może być dopuszczone do ruchu 9chyba że zabytkowe ale one
są rejestrowane na specjalnych warunkach).





Temat: Wożenie dziecka rowerem
Wożenie dziecka w przyczepce - przynajmniej na drogach publicznych - jest niezgodne z Przepisami o ruchu drogowym. Polskie prawo zakazuje wożenia osób w przyczepkach bez własnego napędu (czy jakoś tak) i to dotyczy także przyczepek rowerowych. Można za to dostać mandat.
Jak sobie będziesz dziecko woził po ogródku, albo za granicą - to nie ma sprawy. Ale na drogach gdzie obowiązuje PORD to... ryzyko kary?
W foteliku dzieciaki woziłem. Polecam Hamaxy, niekoniecznie wersje Sleepy bo to "sleep" i tak nie działa jak należy. Z wynalazkami z mocowaniem fotelika na kierownicy (z przodu), czy na górnej rurze ramy (przed kierowcą) to bym nie ryzykował, bo to ani wygodne, ani praktyczne, ani bezpieczne.

[ Dodano: 2009-03-12, 20:26 ]



Temat: I ZLOT FCP GRUDZIĄDZ 2005 AD

Właściwie to nie wiem czy byś dostał taki fotelik, 3.5 miesiąca to naprawde niewiele, szkoda że cie nie bedzie, ale tak jak było mówione zdrówko ważniejsze, i to nie jest ostatn zlot FCP :twisted:
Ja mam fotelik dla niemowlaka od pierwszego dnia życia, tylko, że niestety one wszystkie są kubełkowe i tu jest problem. W gondoli od wózka owszem byłby leżał na płask, ale zgodnie z przepisami ruchu drogowego jest zakaz przewożenia dzieci w ten sposób. W razie kontroli mandacik i punkty i stop dla dalszej podróży, aż do załatwienia fotela. Koledze w ten sposób policja przerwała podróż, tata mu wtedy dowoził fotelik.



Temat: Fotelik czy siedzisko?


Mam pytanie, w związku z nowelizacją przepisów o ruchu
drogowym - czy może ktoś ma świeże informacje na temat przewożenia dzieci.
Czy może być siedzisko i dla kogo?
Za wszelkie informacje wielkie dzięki


Poczytaj wątek "od 13 maja foteliki" czy coś koło tego. Parę dni temu. Masz
tam wyjaśnione.
Siedzisko może być, ale tylko na tylnej kanapie ! Dla kogo ? Wg przepisów
dla dzieci do 12 roku życia nie przekraczajacych 150 cm wzrostu. Wyższe lub
starsze jada zapięte w pasy.

pzdr

Arjano





Temat: Crash test - dziecko bez fotelika w samochodzie.


Ale po co ? Cennik mandatow mu pokaz.
Przeliczasz zycie i zdrowie dziecka na mandaty?


Bez jaj z tym przeliczaniem! Tu chodzi o _MOJE_ dziecko!
Mandat - nie przemawia. Przepisy ruchu drogowego - nie
przemawiaja.
Skonczylo sie na klotni i kategorycznym zakazie przewozenia
dziecka bez fotelika!!!

Czlowiek tlucze dziecku od berbecia, ze fotelik, pasy, prosto
siedziec, i mala to rozumie i chce tak jechac.....
....ale sa jednak tacy ktorzy mowia, ze to tylko 1,5km po drodze,
ze na "trójeczce" powolutku..... bez przesady.......
....nie tak ludzie jezdza......kiedys takich rzezczy nie bylo i
tak ludzie jezdzili.......normalnie szlag trafia!!!!
ZADNE!, ZADNE! argumenty nie dzialaja! Zalamalem juz rece!

MANIEK





Temat: fotelik i maluch


[ciach]
Poza tym, AFAIK, "maluchy", przynajmniej te starsze, nie maja zamontowanych
pasow bezpieczenstwa na tylnych siedzeniach, a w tym przypadku uzycie
fotelika nie jest obowiazkowe (oczywiscie w mysl przepisow ruchu drogowego,
a niekoniecznie w mysl zdrowego rozsadku).

Krzysztof Lyzwa


Wszystkie natomiast maluchy mają otwory do zamocowania pasów (ja jeździłem
rocznikiem 1985) Pas kosztuje bodaj z 60 zł więc w myśl zdrowego rozsądku - jak
wspomniałeś- moim zdaniem warto...

MoXio





Temat: Niemowlak - wyprawka i pytania początkowe :-)

rany, a ja planowałam mieć dziecko wczesniej niż samochód - ale widzę, że powrót ze szpitala zwykłą taksówką odpada...

Ej no, nie tragizuj, posiadanie samochodu nie jest bezwzględnym warunkiem posiadania dziecka. I równie dobrze możesz przywieźć je taksówką. Bo tylko w taksówce dopuszczone jest przewożenie dziecka bez fotelika. W każdym innym wypadku (samochód własny, pożyczony od sąsiada) fotelik jest wymagany przez przepisy ruchu drogowego i jeśli się nie zastosujesz to płacisz mandat. O bezpieczeństwie nie wspomnę...

PS. Czy to moje wrażenie czy ty sie ździebko wyzłośliwiasz z tymi komentarzami ?



Temat: Kuferek
ZET cyt

Radykalnie zmieniły się przepisy ruchu drogowego u naszych południowych sąsiadów.

Teraz przez cały rok trzeba jeździć z włączonymi światłami mijania, dziecko do 36 kg i wzrostu 150 cm ma być przewożone wyłącznie w foteliku, a wszyscy rowerzyści do 18 lat mają obowiązek używania kasków ochronnych.

Każdy kierowca w ramach obowiązkowego wyposażenia samochodu ma mieć kamizelkę odblaskową (breyt http://www.66north.is/images/shop/21-4-2004-4991.jpg ). Wzrosły też kary za przekroczenie prędkości. Teraz minimalny mandat wynosi 1 000 CZK, czyli około 140 zł.

Bezpiecznago odpoczynku



Temat: Airbag a fotelik-poduszka


Czy dziecko (6 latek) moze siedziec na foteliku-podpupniku z przodu, gdzie
jest
airbag?


Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r.
Prawo o ruchu drogowym z uwzglednieniem zmian ustawy z dnia 6 wrzesnia 2001
r.
Rozdział 5 Porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach
Oddział 1 Przepisy porządkowe
Art. 45.
1.Zabrania się:
    5) przewożenia, poza specjalnym fotelem ochronnym, dziecka w wieku do 12
lat na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego


Drugie pytanie:
Co byscie zrobili na miejscu kierowcy - taty niemowlaka, ktorego dziecko
.....


Jak gdzies czytalem, ok. 60% wypadkow zdarza sie w promieniu kilku
kilometrow od miejsca zamieszkania, czyli na znanych ulicach - swiadczy to o
tym ze nie jestes w stanie tak na prawde ocenic ryzyka wypadku. Dzieci na
przednim fotelu moga byc przewozone w specjalnych fotelach (nie w
podwyzszenia, nakladkach na pasy itp.). W samochodach z poduszka powietrzna
pasazera fotel nie moze byc umieszczony tylem do kierunku jazdy (ryzyko
wyzucenia przez poduszke).

Pozdrawiam
Robert
RM 1.4 16V + 2 foteliki z tylu





Temat: Dziecko w samochodzie zabytkowym
Przepisy regulują ten problem następująco. Jeśli pojazd nie jest fabrycznie wyposażony w punkty mocowania pasów bezpieczeństwa to nie ma obowiązku korzystania z pasów bezpieczeństwa. Generalnie dzieci do 12 roku życia nie przekraczające 150 cm poza fotelikiem ochronnym przewożenie sie na przednim siedzeniu jest zabronione art 45 ust.2 pkt5 "Prawo o Ruchu Drogowym) czyli w pojeździe nie posiadających fabrycznych punktów mocowania pasów bezpieczeństwa nie można przewozić na przednim siedzeniu dziecka które nie ma skończonego 12 roku życia.
Co to jest pojazd zabytkowy jest określone w dziale I, art 2 ,pkt 39.
Istnieje jeszcze opublikowane w Dzienniku Ustaw Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dn. 01 kwietnia 1999r
Według załącznika nr 4 do tego rozporządzenia diagnosta dopuszczając pojazd zabytkowy do ruchu może ograniczyć dopuszczenie takiego pojazdu np:
- ograniczenie prędkości dopuszczalnej,
- zakaz przewozu pasażerów,
- zakaz przewozu ładunków,
- zakaz ciągnięcia przyczep,
- zakaz jazdy przy zmniejszonej widoczności,
- zakaz jazdy po autostradzie i drodze ekspresowej,
- inne, (w domyśle, według uznania).

PS:Każdy kierowca powinien znać ustawę "Prawo o Ruchu Drogowym"



Temat: foteliki samochodowe - normy bezpieczeństwa


Niestety, odnośne akty prawne się nie wyszukały - albo nie
umiałem ich dostrzec w gąszczu trafień. Zajrzałem też do
wyszukiwarki praw w Sejmie, ale tam to samo.
W ustawie Prawo o ruchu drogowym oczywiście mowa jest tylko
o obowiązku używania fotelików. Przepisów ustalających
czas obowiązywania poszczególnych norm technicznych trzeba
szukać gdzieś indziej. Gdzie -- nie wiem. :(


Już przed wysłaniem postu tutaj szukałam bezskutecznie odpowiednich aktów
prawnych; przecież muszą istnieć jakieś pisemne uregulowania. A informację
o tym, jakie normy obowiązują, znalazłam tylko w serwisie Gerbera - nie
żebym mu nie ufała, ale wolałabym zobaczyć odpowiednią ustawę...


ATSD, spróbuj jeszcze wrzucić w Szukacza lub w Google'a symbol
normy (a jeszcze lepiej - obu razem). Jeśli jedna została uchylona
przez drugą, to jest nadzieja, że się wyłapie informacja o tym...


Próbowałam, nic z tego.

Hania





Temat: Fotelik czy siedzisko?
Mam pytanie, w związku z nowelizacją przepisów o ruchu
drogowym - czy może ktoś ma świeże informacje na temat przewożenia dzieci.
Czy może być siedzisko i dla kogo?
Za wszelkie informacje wielkie dzięki

Hyundai Accent
LU 26320





Temat: Foteliki jeszcze raz


Wiem, że to już było, ale nie mogę. Wytrzymać. Normalnie.
Kto wymyśla to prawo?
<cytat
10. Obowiązek przewożenia w fotelikach ochronnych obowiązuje dzieci do
lat
12, które mają nie więcej niż 150 cm wzrostu. Do tej pory przepisy nie
precyzowały wieku ani wzrostu dziecka.
</cytat

Nawet jak bym chciał, nie dostanę nigdzie fotelika (raczej fotela) dla
dziecka powyżej 25kg (a jedenastolatek, nawet jak ma mniej niż 150cm, na
pewno waży więcej niż 25.


A Ty co? Wrogiej i glupiej propagandzie Polsatu ulegasz? Zakrecili ludziom
w glowie i sie ludziska teraz martwia...
Za Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Ministerstwa
Infrastruktury:
Poniższe DOTYCZY TYŁU samochodu:
"musi być przewożone w foteliku ochronnym lub INNYM URZADZENIU OCHRONNYM"
znaczit podstawka pod pupe (a takich mnóstwo) + standardowe pasy
samochodowe są dozwolone.
Powyższe dotyczy to TYLU.

Z PRZODU dziecko kategorycznie nie moze (do 150 cm oczywiscie) podrozowac
bez fotelika. A wiec jesli juz sie nie miesci w FOTELIKU to siup do TYŁU.
Fotelika NIE MOZNA stosować z przodu ( ustawionegotyłem do kierunku jazdy)
jeśli jest poduszka dla pasażera - chyba że można poduszkę WYŁĄCZYĆ.

That's all folks. Zasady sa bardzo logiczne i zasadne. A jesli jakas
niedouczona telewizja chrzani glupoty (polsat był tu już na pregierzu) to
trudno.





Temat: fotelik na przednim siedzeniu

lizka napisał/a:
Maciek uwielbia oczywiscie jzdzic z tata bo dzieki fotelowi jest wyzej i wszystki widzi przez przednia szybe.

Jeździ przodem?


dzieci siedzące już w fotelkikach 9-18 15-36 mogą już jeździć z przodu w aucie

Sposób przewożenia dzieci w pojeździe samochodowym uregulowane zostało w Ustawie z dnia 20.06.1997r. prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 108 z 2005r., poz. 908 - tekst jednolity z późniejszymi zmianami):
Art. 39. ust. 3. w pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku do 12 lat, nieprzekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym.
Przepis ust. 3 nie dotyczy przewozu dziecka taksówką osobową, pojazdem pogotowia ratunkowego lub Policji.
Art. 45. 2. Kierującemu pojazdem zabrania się:
przewożenia pasażera w sposób niezgodny z art. 39, 40 lub 63 ust. 1;
przewożenia w foteliku ochronnym dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera;
przewożenia, poza specjalnym fotelikiem ochronnym, dziecka w wieku do 12 lat na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego.
Jak wynika z powyższych przepisów prawidłowym jest przewożenie 10 miesięcznego dziecka w foteliku ochronnym na przednim siedzeniu zarówno przodem jak i tyłem do kierunku jazdy. Natomiast jeżeli pojazd wyposażony jest w poduszkę powietrzną pasażera to przewożenie dziecka może odbywać się tylko przodem do kierunku jazdy.



Temat: Alfa 145 a dziecko
Zdawało mi się że gdzieś czytałem i znalazłem przepis... jest pewna nieścisłość pomiędzy naszym prawem a Unijnym.... w UE zdaje się wolno przewozić dziecko tyłem do kierunku jazdy w foteliku na przednim siedzeniu z poduszką jeśli jest wyłączona, natomiast w Polskim prawie zapomnieli dodać "pod warunkiem że jest wyłączona" i nie można po prostu tyłem do kierunku jazdy gdy w ogóle jest poducha.

Sposób przewożenia dzieci w pojeździe samochodowym uregulowane zostało w Ustawie z dnia 20.06.1997r. prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 108 z 2005r., poz. 908 - tekst jednolity z późniejszymi zmianami):

* Art. 39. ust. 3. w pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku do 12 lat, nieprzekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym.
* Przepis ust. 3 nie dotyczy przewozu dziecka taksówką osobową, pojazdem pogotowia ratunkowego lub Policji.
* Art. 45. 2. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1. przewożenia pasażera w sposób niezgodny z art. 39, 40 lub 63 ust. 1;
2. przewożenia w foteliku ochronnym dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera;
3. przewożenia, poza specjalnym fotelikiem ochronnym, dziecka w wieku do 12 lat na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego.




Temat: Kodeks drogowy... i jego niuanse
Rozdział 5

Porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach

Oddział 1

Przepisy porządkowe

(...)

Art. 39.

(...)

3. W pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku do 12 lat, nieprzekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym.

4. Przepis ust. 3 nie dotyczy przewozu dziecka taksówką osobową, pojazdem pogotowia ratunkowego lub Policji.

(...)

Art. 45.

(...)

2. Kierującemu pojazdem zabrania się:

(...)

4. przewożenia w foteliku ochronnym dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera;

5. przewożenia, poza specjalnym fotelikiem ochronnym, dziecka w wieku do 12 lat na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego.

mam nadzieję że to wyczerpująca odpowiedź

pozdro



Temat: foteliki dzieci i przod

| A co do jazdy :
| Fotelik można mieć na przednim siedzeniu o ile nie masz poduszki
pasażera,
| lub jest ona wyłączona.
chyba tylko tyłem do kierunku jazdy nie można, normalnie to można nawet z
poduchą


Prawo o ruchu drogowym
Art. 39.

W pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku
do 12 lat, nieprzekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku
ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i
wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym.

4. Przepis ust. 3 nie dotyczy przewozu dziecka taksówką osobową, pojazdem
pogotowia ratunkowego lub Policji.

Art. 45. 1. Zabrania się:

przewożenia w foteliku ochronnym dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy
na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę
powietrzną dla pasażera,

przewożenia, poza specjalnym fotelikiem ochronnym, dziecka w wieku do 12 lat
na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego.

Pozdrawiam

Andrzej P.





Temat: Dziecko z przodu


Z tego co wiem to przewożąc dziecko w foteliku na przednim siedzeniu
poduszka musi być OBOWIĄZKOWO wyłączona, nie znajdziesz fotelika który
można montować na przednim siedzeniu przy załączonej poduszce bo takowych
nie ma.


Poduszka musi byc wyłączona przy przewożeniu dziecka tyłem do kierunku
jazdy. Przy przewożeniu przodem do kierunku jazdy nic w ustawie nie pisze o
poduszce więc wynika, że może byc włączona.

Prawo o ruchu drogowym. Ustawa z dn. 6 września 2001 r.

Art. 393.

W pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku
do 12 lat, nie przekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku
ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i
wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym.

4. Przepis ust. 3 nie dotyczy przewozu dziecka taksówką osobową, pojazdem
pogotowia ratunkowego lub Policji.

Art. 45.2

Kierującemu pojazdem zabrania się (...):

4) przewożenia w foteliku ochronnym dziecka siedzącego tyłem do kierunku
jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę
powietrzną dla pasażera,

5) przewożenia, poza specjalnym fotelikiem ochronnym, dziecka w wieku do 12
lat na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego.

pozdrawiam





Temat: Dziecko w foteliku?



| Czy dziecko ok.3 lat musi byc przewozone
| w foteliku, czy wystarczy przypiac je
| pojedynczym srodkowym pasem
| tylnego siedzenia?
Zastanawiam sie czy to glupota czy bezmyslnosc. Czy dla Ciebie przepisy sa
wazniejsze niz zdrowie i zycie (byc moze wlasnego) dziecka?


Panowie, spokojnie ! :))

Prawo o ruchu drogowym, Art. 39 ust. 3 i 4 :

"Dziecko przewozi się w pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy
bezpieczeństwa w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia
dzieci odpowiadającym właściwym warunkom technicznym, jeżeli ze względu na
wagę lub wzrost dziecka nie jest możliwe bezpośrednie wykorzystanie tych
pasów."

"Przepis ust. 3 nie dotyczy przewozu dziecka taksówką osobową, pojazdem
pogotowia ratunkowego lub Policji."

Pozdrawiam :)

Wojtek





Temat: fotelik dla dziecka na przednim siedzeniu
Prawo o Ruchu Drogowym Dz.U. 108 poz.908 z 2005r.

Art.39.3. W pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku do 12 lat, nieprzekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym.
4. Przepis ust. 3 nie dotyczy przewozu dziecka taksówką osobową, pojazdem pogotowia ratunkowego lub Policji.

Art. 45. 2. Kierującemu pojazdem zabrania się:

4) przewożenia w foteliku ochronnym dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera;
5) przewożenia, poza specjalnym fotelikiem ochronnym, dziecka w wieku do 12 lat na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego.



Temat: Taki mały absurdzik


...
A czy taksówką można jeździć bez fotelika? Może to jest rozwiązanie.

Rozdział 5

Porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach

Oddział 1

Przepisy porządkowe
...
Art 39
...
ust. 3. W pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku do 12 lat, nieprzekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym.

ust. 4. Przepis ust. 3 nie dotyczy przewozu dziecka taksówką osobową, pojazdem pogotowia ratunkowego lub Policji.



Temat: Dlaczego nie kupię Seata


Z przodu jest airbag? to bardzo dobrze ze tam jest.A w momencie wkladania
fotelika na przednie siedzenie ten airbag sie WYLACZA za pomoca tego samego
kluczyka ktory wkladasz do stacyjki .... tylko trzeba poszukac tej stacyjki
od airbaga ...czasami jest w schowku czasami na prawej stronie deski
rozdzielczej albo pod nia ... TO JEST OBOWIAZKOWE ze takie cos musi byc....
nawet w seicento jest!!!


USTAWA
z dnia 20 czerwca 1997 r.
Prawo o ruchu drogowym

Art. 45. 1. Zabrania się:
(...)
4) przewożenia w foteliku ochronnym dziecka siedzącego tyłem do kierunku
jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w
poduszkę powietrzną dla pasażera;

Pomijam już fakt, że policja stosuje ten przepis wprost (nigdzie nie

zapłacić mandat, ale nie zamierzam ryzykować życia własnego dziecka.
Nawet gdyby, to moją opinię na temat inteligencji inżynierów Seata
znasz, wcale nie jestem pewien, czy ten kluczyk zadziała.


A jednak czasami warto poczytac manuale ;)


To nie mój Seat i bardzo się z tego powodu cieszę.





Temat: Pasy, dzieci, samochody i takie tam.


nie ma pasów na tylnich siedzeniach mogą jeździć w nim dzieci
inaczej niż na foteliku przyczepionym na przenim siedzeniu?


W art. 39 ust. 3 PoRD czytam:  "w pojezdzie samochodowym wyposażonym w
pasy bezpieczenstwa...."
Jak rozumię Twój pojazd JEST wyposażony w pasy !
".. dziecko w wieku do 12 lat [..], przewozi się w foteliku ochronnym"

Zauważ, że przepis powyższy dotyczy pojazdu samochodowego, a więc nie
tylko osobowego i nie zaweza powyższego obowiazku do istnienia pasów
na tylnych siedzeniach. Wystarczy, ze istnieja w pojezdzie w ogole.

Artur Golański
---------------------
FAQ nt. ruchu drogowego http://www.kki.net.pl/~artgol





Temat: Pojazdy wojskowe
Ale kierowca przynajmniej przestrzega przepisów prawa o ruchu drogowym w którym jest napisane że dzieci nalezy przewozić w specjalnych fotelikach Kto wie może te foteliki są na wyposażeniu samochodu?? Już nic mnie nie zdziwi.
Chciałbym zobaczeć patrol ŻW kontrolujący taki samochód, czy przyczepiłby się do fotelków czy też nie, czy chcieliby oglądać asygnaty. Kiedyś wiozłem wieszak z WAK-u to oparło się prawie o dowódcę że prywatę uskuteczniam



Temat: Palący "ratownik"
Cytat: O Dzizas,palenie jest przez kierowce JEST zakazane,tak samo jak gadanie prze komorke trzymana przy uchu (zebys znowu nie pieprznal glupiej gadki,chodzi o to,ze ktos trzyma telefon i gada przez niego prowadzac auto).
Pierwsze slysze, ze palenie w samochodzie jest zabronione. Rzuc moze jakims artykulem.
Ja znalazlem tylko to:

Rozdział 5
Porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach
Oddział 1
Przepisy porządkowe
Art. 45.
2. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1.korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku;
2.przewożenia osoby, o której mowa w ust. 1 pkt 1, na rowerze lub motorowerze albo motocyklu, chyba że jest przewożona w bocznym wózku;
3.przewożenia pasażera w sposób niezgodny z art. 39, 40 lub 63 ust. 1;
4.przewożenia w foteliku ochronnym dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera;
5.przewożenia, poza specjalnym fotelikiem ochronnym, dziecka w wieku do 12 lat na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego.



Temat: Piraci drogowi stracą majątek! Podwyżka mandatów nieunikniona!
Piraci drogowi już powinni się bać, bowiem niedługo kierowcy na terenie całej Unii Europejskiej będą płacić jednakowe mandaty. Dla nas oznacza to tylko jedno - czeka nas drastyczny wzrost wysokości mandatów

Według najnowszych doniesień z Brukseli krajowe mandaty odejdą w niepamięć. Unijni urzędnicy zajęli się naszym bezpieczeństwem i wpadli na pomysł stworzenia ogólnoeuropejskiego jednolitego systemu karania kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego.

Po co tyle zachodu? Według projektu kierowca który złamał przepisy ruchu drogowego nie ucieknie przed mandatem wystawionym w dowolnym państwie Unii Europejskiej. Co gorsze mandaty w całej Unii będą miały taką samą wysokość. Według dziennika "Rzeczpospolita" - właśnie zrównanie stawek kar dla kierowców najmocniej uderzy w Polaków - wiadomo bowiem, że mandaty w Niemczech są znacznie wyższe niż w naszym kraju, a wątpliwe jest by nowy taryfikator "zrównywał je do dołu".

Obecnie Komisja Europejska pracuje nad dyrektywą, na podstawie której skłoni państwa członkowskie do prac nad wspólnym taryfikatorem mandatów.

Wspólny system karania na początek obejmowałby tylko niektóre wykroczenia, ale od razu te najbardziej niebezpiecznie i nagminnie popełniane.

Na "gorącej liście" znalazły się:
jest przejazd na czerwonym świetle,
przekroczenie dozwolonej prędkości,
jazda po spożyciu alkoholu,
bez zapiętych pasów i obowiązkowego fotelika dla dzieci.

Z danych policji wynika, że właśnie te wykroczenia są najczęstszą przyczyną wypadków, z których 30 proc. kończy się śmiercią przynajmniej jednej uczestnika.

Wprowadzenie euromandatów wymaga uruchomienia systemu komputerowego, który połączyłby rejestry kierowców i pojazdów poszczególnych państw UE. Bez wspólnej sieci pomysł ogólnoeuropejskich kar może spalić na panewce.

Poza tym koncepcję wprowadzenia euromandatów muszą poprzeć Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej. Jeśli one ocenią projekt pozytywnie wtedy w ciągu trzech lat państwa UE będą musiały przygotować wspólny system i ujednolicony taryfikator mandatów.

źródło: www.dziennik.pl/auto



Temat: Komunikacja miejska a przepisy ruchu drogowego

I niestety (albo stety) można winę za to zdarzenie przypisać motorniczemu.

Nie byłbym taki pewny. Jeżeli motorniczy miał możliwość zobaczenia samochodu, to tym bardziej kierowca miał możliwość zobaczenia tramwaju. Zrozumiała jest sytuacja, gdy kierowca wjeżdża na tory bo nie ma w zasięgu wzroku przecinaka, ale tam akurat kierowcy zawsze wjeżdżają na tory, nawet pod jadący tramwaj. To jest takie głupie zachowanie żeby nie blokować jednego pasa ruchu dla samochodów to się ładują na tory, bo tramwaj to przecież dęba stanie i może tak sobie postać, byleby samochody mogły przejechać. A przepisy wyraźnie mówią nie tylko o tym, że na skrzyżowanie nie można wjeżdżać jeśli nie ma miejsca na kontynuowanie jazdy, nie tylko o tym że nie wolno się zatrzymywać na torowisku, ale też i o tym, że skręcający pojazd ma zająć pas ruchu najbliższy kierunkowi w którym skręca i oczekiwać na możliwość przejazdu. Torowisko to nie pas ruchu. Moim zdaniem ewidentna wina kierowcy, który złamał wszystkie trzy powyżej przedstawione zasady ruchu drogowego, a tłumaczenie się że nie widział tramwaju jest idiotyczne, bo jeżeli tak było to motorniczy też nie widział jego.

Ja na tym skrzyżowaniu niemal codziennie obserwuję nie tylko łamanie przepisów, ale też porażającą wręcz głupotę kierowców. Raz miałem taką sytuację, że niemal tuż pod jadący tramwaj wjeżdża sobie radośnie kierowca wiozący w foteliku dziecko. Przecinak ledwo wyhamował, centymetrów brakowało, a kierowca jeszcze się śmieje i pokazuje środkowy palec... Niech tacy kretyni giną sobie na drogach, ale czemu naraża prawdopodobnie swoje własne dziecko, to już nie rozumiem. Przychylam się do tego, że to skrzyżowanie powinno być bezwzględnie zlikwidowane, można zawrócić na następnym, właśnie na nim obserwuje się największy kretynizm polskich kierowców.



Temat: Przepisy ruchu drogowego
Wybierając się do pracy w Anglii i chcąc korzystać tam z samochodu, musimy orientować się w miejscowych przepisach ruchu drogowego i oczywiście być w posiadaniu prawa jazdy ważnego na terenie Wielkiej Brytanii.

Podstawową rzeczą, o której musimy wiedzieć jest obowiązujący na Wyspach ruch lewostronny i pierwszeństwo mają pojazdy nadjeżdżające z lewej strony. Wyprzedza się skrajnym pasem zewnętrznym, czyli z prawej strony i zabronione jest wyprzedzanie lewym pasem.

O ile przy rondach nie są postawione znaki nakazujące inne zachowanie, należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony. Na większości skrzyżowań znajdują się znaki informujące o pierwszeństwie przejazdu. Na drodze drugorzędnej stoi najczęściej stop lub żółty trójkąt, a na jezdni namalowane są białe przerywane linie.

W godzinach 23:30 - 7:00 zabronione jest używanie klaksonu w obszarze zabudowanym. Dopuszczalne stężenie alkoholu w wydychanym powietrzu wynosi 0,35 promila. Zabronione jest korzystanie z telefonów komórkowych w czasie jazdy.

W razie wypadku należy się zatrzymać i podać informacje na temat posiadanego ubezpieczenia komunikacyjnego kierowcom biorącym udział w wypadku. Jeśli ktoś odniósł obrażenia, należy wezwać policję. Na autostradach, co 800-1000m rozmieszczone są telefony alarmowe, dzięki którym można wezwać pomoc drogową, policję, karetkę i strażaków.

Bezwarunkowo należy stosować pasy bezpieczeństwa na przednim i tylnym fotelu (jeśli zostały zainstalowane), a dzieci do lat 14 przewozić w fotelikach i/lub pasach (jeśli pasy nie są zainstalowane, należy je zainstalować lub nie wozić dzieci).

Na terenie zabudowanym obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 mil na godzinę (mph), na drogach jednojezdniowych, poza obszarem zabudowanym - 60mph, a na autostradach 70mph. Uwaga, wyspy Jersey i Guernsey mają swoje przepisy, o których informują tablice przy wjeździe na wyspę.

Istnieje obowiązek jazdy w kasku dla wszystkich motocyklistów i ich pasażerów. Należy zakładać odblaskową odzież lub opaski, aby umożliwić maksymalną widoczność ze wszystkich stron.



Temat: Majowy weekend na drogach powiatu
2007-05-07
Majowy weekend na drogach powiatu

3 wypadki drogowe, w których 3 osoby zostały ranne, 35 kolizji, 26 nietrzeźwych kierujących, 21 zatrzymanych dowodów rejestracyjnych, to bilans długiego weekendu majowego na drogach powiatu.

Za nami długi majowy weekend i 26 nietrzeźwych kierujących na drogach powiatu piaseczyńskiego. O tym, jakie niebezpieczeństwa pociąga za sobą jazda pod wpływem alkoholu mówi się bardzo dużo. Policja apeluje do kierowców o przestrzeganie przepisów ruchu drogowego, ale statystyki świadczą o tym, że nie do wszystkich to dociera.

W sobotę 28 kwietnia, kiedy było duże nasilenie ruchu w związku z wyjazdami na długi weekend, w Piasecznie wydarzyły się dwa wypadki z udziałem pieszych. O godz. 1.00 w nocy na ul. Pomorskiej kierujący Hondą potrącił 21-letniego mężczyznę i zatrzymał się na ulicznej latarni. Kolejny wypadek o godz. 21.00 na ul. Geodetów, kierujący Volvo potrącił 15-letnią dziewczynkę. 4 maja o godz. 16.00 w Żabieńcu kierujący Fiatem potrącił rowerzystę. Policjanci z dochodzeniówki wyjaśniają przyczyny i okoliczności tych wypadków.

Odnotowane 35 kolizji, to w głównej mierze nadmierna prędkość, nie ustąpienie pierwszeństwa przejazdu i alkohol. Do tego dodać należy niesprawne techniczne auta, którymi kierowcy wyjeżdżają na drogi, o czym świadczą zatrzymane dowody rejestracyjne.

Przed rozpoczęciem majowego weekendu piaseczyńska Policja przestrzegała, że będą wzmożone kontrole na drogach powiatu. Policjanci apelowali o rozważną jazdę, przestrzeganie przepisów i trzeźwość kierowców, aby wszyscy bezpiecznie wyjechali i wrócili do domu. 26 kierujących nie uwierzyło w te zapewnienia – teraz, za kierowanie pod wpływem alkoholu odpowiedzą przed sądem. Te apele są cały czas aktualne.

Policjanci z piaseczyńskiej drogówki zwracają szczególną uwagę na kierowców, którzy decydują się siąść za kierownicą na „podwójnym gazie”, na kierowców przekraczających dozwoloną prędkość, wyprzedzających w niedozwolonym miejscu, jeżdżących bez zapiętych pasów bezpieczeństwa, jeżdżących bez włączonych świateł mijania, czy przewożących dzieci be fotelików.

źródło: http://kpppiaseczno.policja.waw.pl



Temat: Majowy weekend na drogach powiatu piaseczyńskiego
4 wypadki drogowe, w których 5 osób zostało rannych, 12 kolizji, 12 nietrzeźwych kierujących i 7 zatrzymanych dowodów rejestracyjnych, to bilans długiego weekendu majowego na drogach powiatu piaseczyńskiego.

Za nami długi majowy weekend i 12 nietrzeźwych kierujących na drogach powiatu piaseczyńskiego. O tym, jakie niebezpieczeństwa pociąga za sobą jazda pod wpływem alkoholu mówi się bardzo dużo. Policja apeluje do kierowców o przestrzeganie przepisów ruchu drogowego, ale statystyki świadczą o tym, że nie do wszystkich to dociera. Nie mniej jednak w porównaniu z rokiem ubiegłym sytuacja nieco się poprawiła. W czasie długiego majowego weekendu w ubiegłym roku, policjanci zatrzymali trzykrotnie więcej nietrzeźwych kierujących, bo aż 26.

Odnotowane 12 kolizji, to w głównej mierze nadmierna prędkość, nie ustąpienie pierwszeństwa przejazdu i alkohol. Do tego dodać należy niesprawne techniczne auta, którymi kierowcy wyjeżdżają na drogi, o czym świadczą zatrzymane dowody rejestracyjne. Sprawcami dwóch kolizji były zwierzęta, w jednym przypadku dzik, a w drugim bezpański pies. W analogicznym okresie ubiegłego roku doszło do 35 kolizji i 3 wypadków, w których 3 osoby zostały ranne. W tym roku policjanci odnotowali znacznie mniej kolizji, ale niestety o jeden wypadek więcej, w tym roku wydarzyły się 4 wypadki w których 5 osób zostało rannych.

Przed rozpoczęciem majowego weekendu piaseczyńska Policja przestrzegała, że będą wzmożone kontrole na drogach powiatu. Policjanci apelowali o rozważną jazdę, przestrzeganie przepisów i trzeźwość kierowców, aby wszyscy bezpiecznie wyjechali i wrócili do domu. 12 kierujących nie uwierzyło w te zapewnienia – teraz, za kierowanie pod wpływem alkoholu odpowiedzą przed sądem. Te apele są cały czas aktualne.

Policjanci z piaseczyńskiej drogówki zwracają szczególną uwagę na kierowców, którzy decydują się siąść za kierownicą na „podwójnym gazie”, na kierowców przekraczających dozwoloną prędkość, wyprzedzających w niedozwolonym miejscu, jeżdżących bez zapiętych pasów bezpieczeństwa, jeżdżących bez włączonych świateł mijania, czy przewożących dzieci be fotelików.

źródło: kpppiaseczno.policja.waw.pl




Temat: Fotelik dziecięcy - jak to jest ?

jakie są wymagania przewożenia dziecka na przednim fotelu pasażera ?

Tyłem do kierunku jazdy,a to oznacza że do pewnego wzrostu/wieku (np maks 2 lata). Chodzi o rozmiar dziecka żeby zmiesciło się do fotelika. Oczywista sprawa. Musi dać sie wyłaczyć poduszkę lub bez poduszki.


kiedy możemy stosować siedzisko ?

Nie bardzo rozumiem pytania. Możemy jak możemy, musimu. Siedzisko stosować najlepiej powyżej 20 kg-wego dziecka (pasy samochodowe i napinacz może nie wyczuc mniejszego obciążenia). Co do wzrostu.... wtedy kiedy pas przebiega swobodnie poniżej brody. I wbrew pozorom może przechodzić lekko przez szyje (oczywiście w ramach zdrowego rozsadku) bo bzdurą jest że mozna sie udusic o pas. Maksymalna granica wzrostu to chyba 120cm i 36kg. Od tego też wzrostu i wieku bodajze 12 lat mozna jezdzic z przodu.


kiedy dziecko może być przewożone twarzą do kierunku jazdy, chodzi o niemowlę ?

tego nie wiem ale chyba nigdy ?

To moja pobieżna wiedza. Wszystko pewnie jest w kodeksie.


Rozdział 5 Porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach

(...)
Art. 39.
(...)
3. W pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku do 12 lat, nie przekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym.
4. Przepis ust. 3 nie dotyczy przewozu dziecka taksówką osobową, pojazdem pogotowia ratunkowego lub Policji.
(...)
Art. 45.
2. Kierującemu pojazdem zabrania się:
(...)
4. przewożenia w foteliku ochronnym dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera;
5. przewożenia, poza specjalnym fotelikiem ochronnym, dziecka w wieku do 12 lat na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego;

Jak się okazuje bardzo podobne zapisy odnajdujemy w ustawodawstwie innych krajów europejskich. Występujące różnice dotyczą np. innej obowiązującej granicy wiekowej (do 10 lat we Francji, do 7 lat w Szwecji) lub też obowiązującego we Francji całkowitego zakazu jazdy na przednim siedzeniu w stosunku do dzieci do 10. roku życia, za wyjątkiem odwróconych tyłem do kierunku ruchu fotelików dla niemowląt.

Brak fotelika karany jest przez Policję w Polsce mandatem w wysokości 150 zł oraz odebraniem 3 punktów karnych. Pamiętaj jednak, że największą karą, jaka może Ciebie spotkać, jeśli zdecydujesz się przewozić dziecko bez fotelika, jest kalectwo lub śmierć dziecka na skutek obrażeń odniesionych w wypadku.




Temat: foteliki samochodowe - normy bezpieczeństwa


| | 1. Czy po wejściu Polski do UE nadal obowiązują obie normy,
| | czy też wystarczy, że fotelik spełnia normę europejską?
| | 2. Gdzie mogę znaleźć oficjalne potwierdzenie takich informacji,
| | np. dziennik ustaw, w którym zostało to uregulowane, lub inny
| | dokument?
| Zgaduję: może <ciach lista
Well done! A ja nawet nie wiedziałam, od czego zacząć.


Oczywiście, jak zwykle, od Szukacza -- www.szukacz.pl
Np. z następującymi frazami:

    [warunki warunkach] fotelik* samochod* dzieci

    legaliz* fotelik* samochod*
(pudło - załapało się mnóstwo 'legalizacji przyrządów pomiarowych',
legalizowanych wag, itp.; należało pytac o certyfikaty i certyfikację,
oraz atesty i atestowanie)

    atest* fotelik* samochod*

    art atest* fotelik* samochod* pojazd*
(nie trafione - 'art' miał ułatwić znalezienie tekstów ustaw,
a pociągnął za sobą sklepy internetowe oraz witryny hurtowni,
w których oznacza kategorię przedmiotów handlu :-))

    certyfika* fotelik* samochod*

HTH

Niestety, odnośne akty prawne się nie wyszukały - albo nie
umiałem ich dostrzec w gąszczu trafień. Zajrzałem też do
wyszukiwarki praw w Sejmie, ale tam to samo.
W ustawie Prawo o ruchu drogowym oczywiście mowa jest tylko
o obowiązku używania fotelików. Przepisów ustalających
czas obowiązywania poszczególnych norm technicznych trzeba
szukać gdzieś indziej. Gdzie -- nie wiem. :(

ATSD, spróbuj jeszcze wrzucić w Szukacza lub w Google'a symbol
normy (a jeszcze lepiej - obu razem). Jeśli jedna została uchylona
przez drugą, to jest nadzieja, że się wyłapie informacja o tym...

Maciek





Temat: Jak często płacicie mandaty?

No dobra ale nadal nikt nie odpowiedział mi na pytanie. Jak to właściwie jest z nastepnym egzaminem? Trzeba odczekiwać czy nie?
W ciągu roku kierujący może uzyskać 24 punkty karne. Jeżeli jednak kierujący przekroczy liczbę 20 punktów w ciągu roku od uzyskania po raz pierwszy uprawnień do kierowania sporządzana jest decyzja administracyjna o cofnięciu prawa jazdy z wnioskiem o skierowanie na ponowny kurs. Osoba taka traktowana jest w taki sposób jak gdyby nigdy nie posiadała uprawnień. W stosunku do osoby, która posiada prawo jazdy dłużej niż jeden rok
i przekroczy 24 punkty, kierowana jest jedynie na egzamin sprawdzający (test teoretyczny i praktyczny).
Punkty karne nie są karą, a jedynie formą ewidencji kierowców którzy popełniają wykroczenia.
Raz na 6 miesięcy kierujący, którzy zbliżą się do liczby 24 punków karnych mogą odbyć szkolenie w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego po którym odpisuje się im 6 punktów karnych. Warto o tym pamiętać z uwagi na kilka istotnych aspektów:
po przekroczeniu 24 punktów karnych policjant kontrolujący zatrzyma prawo jazdy uniemożliwiając dalsze kierowanie pojazdem,
po utracie prawa jazdy za przekroczenie dozwolonej liczby punktów karnych, kierujący jest zobligowany do poddania się badaniu psychologicznemu oraz zdać egzamin państwowy, w zakres którego wchodzi część teoretyczna i praktyczna kursu na prawo jazdy.

Od 1.01.2003r. obowiązuje nowe Rozporządzenie MSWiA z dnia 20.12.2002r. w sprawie ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego. Zmienił się przede wszystkim katalog czynów - wykroczeń w ruchu drogowym, podlegających rejestracji i ewidencji prowadzonej przez Policję.

Do tej pory, do ewidencji wpisywani byli tylko ci kierowcy, którzy naruszyli niektóre (ściśle określone) przepisy ruchu drogowego. Pozostałe wykroczenia (np. jazda bez zapiętych pasów, kierowanie pojazdem bez uprawnień, nieprawidłowy przewóz ładunków i wiele innych) nie podlegały punktacji.

Od 01.01.2003r. Policja wpisuje do ewidencji wszystkie wykroczenia popełnione przez kierujących pojazdami. Ich wartość (w przedziale od 1 do 10 punktów) jest ściśle określona, co oznacza m. in., iż funkcjonariusz nie ma wpływu na ilość przyznawanych punktów.

Jeżeli kierujący pojazdem jednym czynem naruszy więcej niż jeden przepis prawa drogowego, do ewidencji wpisuje się wszystkie naruszenia, przypisując każdemu z nich wartość punktową (punkty "sumują się"). Oznacza to także, iż jednym "wyczynem" można przekroczyć dopuszczalny limit punktów karnych, np.:
ominięcie pojazdu, który zatrzymał się przed przejściem w celu przepuszczenia pieszych - 10 pkt,
+ przekroczenie o 51 km/h dopuszczalnej w tym miejscu prędkości - 10 pkt,
+ jazda bez włączonych świateł w nocy - 4 pkt,
+ przewożenie w pojeździe dziecka bez fotelika - 3 pkt,
+ prowadzenie rozmowy przez telefon komórkowy - 0 pkt,
+ niezapięte pasy bezpieczeństwa - 2 pkt
Razem - 29 punktów.

W takim przypadku, funkcjonariusz na mandacie karnym wpisze kierującemu łączną ilość punktów, które zostaną mu naliczone.

Poprzednio, jeżeli kierujący jednym czynem naruszył kilka przepisów prawa drogowego, w ewidencji ujmowane było tylko jedno wykroczenie - mające największą wartość punktową.

Nie zmieniły się przepisy dotyczące dobrowolnego uczestniczenia w szkoleniu, którego odbycie powoduje zmniejszenie liczby punktów karnych o 6. Prowadzone one są w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego (na terenie powiatu.) W szkoleniu można uczestniczyć nie częściej niż raz na pół roku; nie mogą z niego skorzystać osoby należące do grupy tzw. "młodych kierowców" - tj.. mające uprawnienia do kierowania krócej niż 1 rok.

Nie zmienił się również sposób "przedawnienia" punktów. W dalszym ciągu, po roku czasu od popełnienia wykroczenia punkty są anulowane - pod warunkiem, że w tym czasie nie zostanie przekroczony dopuszczalny limit, który nadal wynosi:
20 punktów - dla tzw. "młodych kierowców"
24 punkty - dla pozostałych kierowców.

Osoby zainteresowane swoim statusem w ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego mogą zgłosić się osobiście (z dokumentem tożsamości) do każdej komendy miejskiej/powiatowej na terenie województwa , gdzie uzyskają taką informację. /WKP/

zrodlo: http://drogowe.republika.pl/index.htm
ja proponuje Ci zglosic sie na szkolenie to 6 punktow zostanie zdjetych
ja ostatni mandat dostalem 1-go listopda, wiec niedlugo bede czysty

pozdr



Temat: Przewozenie dziecka w foteliku na przednim siedzeniu.
Chcalem przewozic dziecko na przednim siedzeniu i w tym celu szukalem Roverka z jedna poduszka powietrzna. Bylem przekonany, ze moj R220 ma tylko poduszke kierowcy, ale na szybie drzwi pasazera jest znaczek ostrzegawczy przed takim przewozeniem. Czy to oznacza, ze sa dwie poduszki? Po czym to poznac? I jak to jest z tym przewozeniem?
Znalazlem taki artykul:
"Mam 10-miesięczne dziecko. Czy mogę przewozić je na przednim siedzeniu pasażera?

Sposób przewożenia dzieci w pojeździe samochodowym uregulowane zostało w Ustawie z dnia 20.06.1997r. prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 108 z 2005r., poz. 908 - tekst jednolity z późniejszymi zmianami):
Art. 39. ust. 3. w pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku do 12 lat, nieprzekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym.
Przepis ust. 3 nie dotyczy przewozu dziecka taksówką osobową, pojazdem pogotowia ratunkowego lub Policji.
Art. 45. 2. Kierującemu pojazdem zabrania się:
przewożenia pasażera w sposób niezgodny z art. 39, 40 lub 63 ust. 1;
przewożenia w foteliku ochronnym dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera;
przewożenia, poza specjalnym fotelikiem ochronnym, dziecka w wieku do 12 lat na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego.
Jak wynika z powyższych przepisów prawidłowym jest przewożenie 10 miesięcznego dziecka w foteliku ochronnym na przednim siedzeniu zarówno przodem jak i tyłem do kierunku jazdy. Natomiast jeżeli pojazd wyposażony jest w poduszkę powietrzną pasażera to przewożenie dziecka może odbywać się tylko przodem do kierunku jazdy."

Moj syn ma 8 tygodni a fotelik jest przystosowany do przewozu tylko tylem do kierunku jazdy



Temat: Znowu fotelik - trochę z dlugie :(,
Witam!
No tak czytam i czytam i nie wiem! Co się wlaściwie zmieniło w kodeksie
drogowym? Czy tylko sprecyzowano wiek i wzrost dziecka?

Na jakiej podstawie pan "Nadkomisarz Marek Konkolewski z zarządu ruchu
drogowego z Komendy Głównej Policji [...]  wyjaśnił, że z przodu
niezależnie od wzrostu dzieci do 12 lat muszą być w foteliku
ochronnym."? ( http://info.onet.pl/492240,11,item.html )

A tymczasem aktualny przepis mówi:
"3. W pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w
wieku do 12 lat, nieprzekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w
foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci,
odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom
technicznym."

A poprzedni:
"3. Dziecko przewozi się w pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy
bezpieczeństwa w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia
dzieci odpowiadającym właściwym warunkom technicznym, jeżeli ze względu
na wagę lub wzrost dziecka nie jest możliwe bezpośrednie wykorzystanie
tych pasów."

Więc co się zmieniło?

W moim przypadku mlodszy (4 miesiące) jedzie z tyłu w foteliku/nosidełku
tyłem do kierunku jazdy, obok niego mama, a z przodu koło mnie starszy
(7 lat) na podwyższeniu (pas z regulacją wysokosci pasuje jak należy).
No i co? Czy to odpowiada "właściwym warunkom technicznym" ?
Wczoraj było OK, a dzisiaj pan nadkomisarz mówi, że nie?

Poniekąd w tzw. Państwie Prawa dla obywatela oparciem jest prawo
uchwalone przez instancję najwyższą, czyli Parlament (np. Konstytucja,
Ustawa Podatkowa, czy też Kodeks Drogowy), a nie zdanie panienki za
biurkiem w urzędzie czy policjanta z krzakach przy drodze (czyli osoby
"umocowanej prawnie" dość nisko w strukturze władzy _wykonawczej_).

Tak więc na drodze obowiązuje mnie kodeks czy wypowiedź pana nadkomisarza?

A może po prostu policjant na drodze "też czlowiek" i _należy_ się z nim
dogadać zamiast wszczynać dyskusje o prządku prawnym...

Zbig.





Temat: Ważne informacje dla podróżujących do Rosji
Konsul Generalny RP w Kaliningradzie przekazał do Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Straży Granicznej informację, iż od 1 stycznia 2006 roku w Federacji Rosyjskiej nastąpiły zmiany w przepisach ruchu drogowego. Uwzględniając znaczącą liczbę zarejestrowanych w przygranicznych rejonach Polski pojazdów wjeżdżających do Obwodu Kaliningradzkiego i poważną liczbę problemów, na które obecnie napotykają ich kierowcy (głównie w związku z używaniem niewłaściwych kolorowych elementów oświetlenia zewnętrznego) Konsulat RP zwrócił się do Zarządu Milicji Drogowej w Kaliningradzie z prośbą o przekazanie wiadomości w tym zakresie. Na tej podstawie W-MOSG w Kętrzynie przekazuje Państwu następującą informację:

- w pojazdach poruszających się po drogach publicznych w Obwodzie Kaliningradzkim dopuszczalne jest użycie jedynie reflektorów przeciwmgielnych emitujących światło koloru białego lub żółtego, a kierunkowskazy mogą być wyłącznie koloru pomarańczowego lub żółtego; Światło przednich reflektorów, podświetlenie numeru rejestracyjnego oraz światło wstecznego biegu mogą być wyłącznie koloru białego. Pozostałe sygnały świetlne muszą mieć kolor czerwony. Nie jest dopuszczalne używanie oświetlenia innych kolorów, w tym np. również oświetlenia wnętrza kabiny;

- światła mijania poza terenem zabudowanym mają być włączone całodobowo przez cały rok;

- zabrania się wyprzedzania samochodów uprzywilejowanych poruszających się z włączonymi sygnałami specjalnymi;

- dzieci do 12 lat można przewozić tylko w specjalnych fotelikach lub zapięte pasami bezpieczeństwa w pojazdach fabrycznie nieprzystosowanych do mocowania fotelików;

- zabrania się przewozić dzieci na tylnym siedzeniu pojazdu jednośladowego;

- pieszym poruszającym się poboczem jezdni lub po pasie jezdni zaleca się posiadanie na ubraniu elementów odblaskowych.

Funkcjonariusze milicji zostali zobowiązani do kontrolowania wykonania w/w przepisów. W przypadku stwierdzenia ich naruszenia - zgodnie z przepisami prawa rosyjskiego - może zostać udzielone upomnienie, kara pieniężna (mandat), a także może zostać zatrzymane prawo jazdy lub dowód rejestracyjny pojazdu. W takich przypadkach sprawa przekazywana jest do sądu, który w terminach wynikających z przepisów proceduralnych orzeka wymiar kary za wymienione wykroczenie.

Źródło: goldap.pl



Temat: przewozenie niemowlaka

art. 39 ust. 3. W pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w
wieku do 12 lat, nieprzekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku
ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze
i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym.

art. 45. ust. 2 pkt. 5) Kierującemu pojazdem zabrania się: przewożenia, poza specjalnym fotelikiem ochronnym, dziecka w wieku do12 lat na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego.

art. 45 ust. 2 pkt 4) Kierującemu pojazdem zabrania się:

przewożenia w foteliku ochronnym dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera;

Swoją drogą w dodatku do Rzeczpospolitej z 1 stycznia 2007 (przeczytałem to dopiero niedawno) jest bardzo ciekawa (ciekawa w sensie, że wzięta z kosmosu) wypowiedź na ten temat pana Marcina Szyndlera (to jeden z ludzi powszechnie uważanych za autorytet, a dla mnie ani trochę), który twierdzi, że:
"Prawo o ruchu drogowym jest w tych sprawach [przewożenia dzieci] bardzo precyzyjne. Na przednim fotelu bez fotelika może podróżować dziecko po ukończeniu 12 lat. Na tylnych fotelach wiek nie ma znaczenia, pod uwagę brany jest wzrost - 150 cm.
Do dzisiaj nie wiem, skąd on to wymyślił... Zgodnie z art. 39 ust. 3 i tu, i tu bierze się pod uwagę i wzrost, i wiek (nie ma żadnego rozróżnienia, czy z przodu, czy z tyłu).


Na przednim fotelu może podróżować dziecko w każdym wieku, przy czym na przednim fotelu dziecko w wieku do 12 lat tylko w foteliku. To po pierwsze. Po drugie powiem tak - rzecznik Szyndler jak każdy inny oficer Policji uczył sie podstaw prawa (i nie tylko podstaw), więc jeśli pilnie przykładał się do nauki to nie powinien mieć problemów z czytaniem i interpretowaniem przepisów. Co do Twojego ostatniego zdania dot. cyt. "brania pod uwagę i wzrostu i wieku" już się wyżej wypowiedziałem... Wynika, że masz odmienne zdanie w tym temacie? Lub niezbyt precyzyjnie się wyraziłeś?



Temat: Aspekty prawne korzystania z CB Radio
Vrx specjalnie dla ciebie wkleję Ci cały artykuł 45 z Kodeksu ruchu drogowego

Art. 45. 1. Zabrania się:

1) kierowania pojazdem, prowadzenia kolumny pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt osobie w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu,

2) holowania pojazdu kierowanego przez osobę, o której mowa w pkt 1,

3) otwierania drzwi pojazdu, pozostawiania otwartych drzwi lub wysiadania bez upewnienia się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia,

4) wykorzystywania drogi lub poszczególnych jej części w sposób niezgodny z przeznaczeniem, chyba że przepisy szczegółowe stanowią inaczej,

5) wjeżdżania na pas między jezdniami,

6) pozostawiania na drodze przedmiotów, które mogłyby zagrozić bezpieczeństwu ruchu; jeżeli jednak usunięcie ich nie jest możliwe, należy je oznaczyć w sposób widoczny w dzień i w nocy,

7) umieszczania na drodze lub w jej pobliżu urządzeń wysyłających lub odbijających światło w sposób powodujący oślepienie albo wprowadzających w błąd uczestników ruchu,

8 ) samowolnego umieszczania lub włączania albo usuwania lub wyłączania znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń ostrzegawczo-zabezpieczających lub kontrolnych na drodze, jak również zmiany ich położenia lub ich zasłaniania,

9) zaśmiecania lub zanieczyszczania drogi,

10) samowolnego umieszczania na drodze jakichkolwiek znaków, napisów lub symboli.

2. Kierującemu pojazdem zabrania się:

1) korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku,

2) przewożenia osoby, o której mowa w ust. 1 pkt 1, na rowerze lub motorowerze albo motocyklu, chyba że jest przewożona w bocznym wózku,

3) przewożenia pasażera w sposób niezgodny z art. 39, 40 lub 63 ust. 1,

4) przewożenia w foteliku ochronnym dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera,

5) przewożenia, poza specjalnym fotelikiem ochronnym, dziecka w wieku do 12 lat na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego.



Temat: Droższe mandaty - czy słusznie?

Mandat dwukrotnie droższy

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowuje zmiany są w taryfikatorze mandatów i kodeksie wykroczeń. Stawka za mandat - wzrośnie dwukrotnie, wysokość grzywny (gdy nie skończy się na mandacie i sprawa trafi do sądu) wzrośnie trzykrotnie (z 5 tys. do 15 tys. zł)! Przykłady: maksymalna kwota mandatu - obecnie: 500 zł, postulowana: 1 tys. zł, minimalna (rzadko wymierzana obecnie kwota mandatu, np. za nieprawidłowe parkowanie) - obecnie: 20 zł, postulowana: 50-100 zł. Urzędnicy Ministerstwa Sprawiedliwości i policjanci mają dwa argumenty. Po pierwsze, część z nich wierzy w skuteczność wysokich kar. Po drugie, od kilku lat nie było wzrostu stawek w mandatowniku. Trudno ocenić, czy zostanie zniesiona dowolność ("ocena okoliczności zdarzenia") w ferowaniu wysokości mandatu przez policjanta. Teraz za to samo kierowca może zapłacić zarówno kilkadziesiąt, jak i 500 zł. Pamiętajmy też o kuriozalnych interpretacjach, jak osławione 0,75 promila alkoholu w wydychanym powietrzu przez polityka kierującego rowerem to niska szkodliwość społeczna czynu (przypominamy: obowiązuje norma 0,2 promila). Drastycznie wzrośnie taryfikator za przekroczenie prędkości. nietrzeźwym kierowcom będzie groził przepadek samochodu. Każda prędkość jest niebezpieczna. Nawet ta dopuszczona przepisami i znakami drogowymi, jeśli nie jest dostosowana do warunków atmosferycznych, natężenia ruchu i umiejętności kierowcy. Penalizacja przekraczania dopuszczalnej prędkości, zwłaszcza przy stanie polskich dróg, zawsze wzbudzi emocje i kontrowersje. Najniższe karalne wykroczenie to przekroczenie prędkości do 10 km/h - 50 zł, a postulowane 100 zł. Od 51 km/h teraz 400-500 zł, będzie 800-1000 zł. Ale pamiętajmy, że równie ważne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego jest np. nieprzekraczanie (zwłaszcza pod górę!) tzw. podwójnej ciągłej, ustępowanie pierwszeństwa, zapinanie pasów bezpieczeństwa i przewożenie dzieci w specjalnych fotelikach.
Link do źródła:
Onet.pl – ‶GP”: nowelizacja zaostrza kodeks karny”
‶Gazeta Wyborcza – Auto” – ‶Drogo, srogo, bezpiecznie?”





Temat: 2
Do podjęcia tego tematu zostałem zachęcony akcją kościańskiej drogówki, która odbyła się 12 marca 2009 r. – o czym można przeczytać na stronie internetowej kościańskiej policji:

‼12 marca 2009 r. - czwartek, nasza drogówka wspólnie z strażnikami miejskimi przeprowadziła akcję "Pasy", skontrolowano 92 pojazdy, ujawniono 43 przypadki naruszeń przepisów dotyczących używania pasów bezpieczeństwa oraz jeden związany z przewożeniem dziecka bez wymaganego fotelika, łącznie podczas akcji mundurowi wystawili 59 mandatów karnych.”

Piszę o tym ponieważ z prowadzonych obserwacji radiowozów oznakowanych i nieoznakowanych naszych policjantów widzę, że 100 % policjantów jeździ bez pasów bezpieczeństwa. Policjanci od nas zwykłych obywateli wymagają respektowania przepisów, a sami nie znają (czyt. olewają) Prawo o ruchu drogowym, w którym wyraźnie jest napisane: w art. 39 ust. 2 pkt. 5

Art. 39. 1. Kierujący pojazdem samochodowym oraz osoba przewożona takim pojazdem wyposażonym w pasy bezpieczeństwa są obowiązani korzystać z tych pasów podczas jazdy, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy:
5) policjanta, (...) podczas przewożenia (osoby) osób zatrzymanych,

Może łaskawie policjanci będą mieli większy szacunek, dla nas, skoro nakłada się mandaty za wykroczenie to samemu należy przepisu przestrzegać, a nie jeszcze się chwalą na stronie internetowej ile to mandatów wlepili.

Policjanci do przemyślenia!!!!!!, chcecie, żeby Was szanowano, to szanujcie innych, a nie robicie z nas idiotów, jedziecie sobie bez zapiętych pasów, stajecie i zatrzymujecie za ich brak....

gdzie tu logika ????????

Pozdrawiam i apeluje do wszystkich - zapinajmy pasy dla naszego bezpieczeństwa....
Pozdr.



Temat: Kolizja
Art. 39 Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, na podstawie którego podobno pasażer odpowiada przed policjantem za niezapięte pasy brzmi tak:

Art. 39. 1. Kierujący pojazdem samochodowym oraz osoba przewożona takim pojazdem
wyposażonym w pasy bezpieczeństwa są obowiązani korzystać z tych pasów podczas jazdy, z
zastrzeżeniem ust. 3.
2. Obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy:
1) osoby mającej orzeczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów;
2) kobiety o widocznej ciąży;
3) kierującego taksówką osobową podczas przewożenia pasażera;
4) instruktora lub egzaminatora podczas szkolenia lub egzaminowania;
5) policjanta, funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży
Granicznej, inspektora kontroli skarbowej, funkcjonariusza celnego i Służby Więziennej, żołnierza Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej - podczas przewożenia osoby (osób) zatrzymanej;
6) funkcjonariusza Biura Ochrony Rządu podczas wykonywania czynności służbowych;
7) zespołu medycznego w czasie udzielania pomocy medycznej;
8. konwojenta podczas przewożenia wartości pieniężnych;
9) osoby chorej lub niepełnosprawnej przewożonej na noszach lub w wózku inwalidzkim.
3. W pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku do 12 lat,
nieprzekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do
przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym.
4. Przepis ust. 3 nie dotyczy przewozu dziecka taksówką osobową, pojazdem pogotowia ratunkowego lub Policji.

Natomiast w taryfikatorze mandatów są dwie pozycje: niezapięte pasy u kierowcy i przewożenie pasażera bez zapiętych pasów. Ani słowa o odpowiedzialności pasażera. Tak więc z tym mandatem dla pasażera to trochę naciągana interpretacja...

okular dnia Wto 18:06, 11 Lis 2008, w całości zmieniany 1 raz



Temat: Przepisy ruchu drogowego w Wielkiej Brytanii
Przepisy ruchu drogowego w Wielkiej Brytanii

Prawo jazdy
Osoby przyjeżdżające do Wielkiej Brytanii powinny być w posiadaniu:

· ważnego krajowego prawa jazdy lub

· międzynarodowego prawa jazdy (1926, 1949) wydanego za granicą.

UWAGA: Tymczasowe prawo jazdy (dla osób uczących się jeździć) wydane za granicą jest w Zjednoczonym Królestwie nieważne.

Przepisy ruchu drogowego:

· obowiązuje ruch lewostronny;

· pierwszeństwo mają pojazdy nadjeżdżające z prawej strony;

· wymijanie odbywa się na pasie zewnętrznym (prawym);

· zabronione jest wymijanie na pasie wewnętrznym (lewym);

· nie należy blokować środkowego pasa, jeśli na pasie wewnętrznym nic nie jedzie;

· zbliżając się do ronda należy ustąpić pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony, o ile przy rondzie nie znajdują się znaki zmieniające pierwszeństwo;

· na skrzyżowaniach nie obowiązuje jedna zasada pierwszeństwa, ponieważ na większości skrzyżowań znajdują się odpowiednie znaki. Na drogach drugorzędnych można zobaczyć trójkątny znak GIVE WAY (USTĄP) lub czerwony znak STOP. Często przy skrzyżowaniach nie ma znaku GIVE WAY, natomiast na jezdni są namalowane przerywane białe linie. Znaków tych należy przestrzegać.

· należy ustępować miejsca pojazdom służb ratunkowych;

· zabronione jest używanie klaksonu na terenach zabudowanych w godzinach od 23.30 do 7.00.

Jazda w stanie nietrzeźwym
Alkohol może w poważny sposób wpływać na zdolność prowadzenia pojazdu. Maksymalne dopuszczalne stężenie alkoholu wynosi 80 mg alkoholu na 100 ml krwi czyli 35 mikrogramów alkoholu w 100 ml wydychanego powietrza. Za jazdę w stanie nietrzeźwym grożą wysokie grzywny.

Wypadki
W razie wypadku należy się zatrzymać. Należy podać informacje na temat posiadanego ubezpieczenia pozostałym kierowcom uczestniczącym w wypadku. Jeżeli w wyniku wypadku ktoś poniósł obrażenia należy wezwać policję.

Wypadki na autostradach:
Na autostradach mniej więcej co 800 m rozmieszczone są pomarańczowe automaty. W nagłych wypadkach można się z nich połączyć z centrum koordynacyjnym policji (Police Motorway Control Centre), które wezwie pomoc, np. AA (www.theaa.com), RAC (www.rac.co.uk), policję, pogotowie lub straż pożarną.

Specjalne znaki ostrzegawcze:
Na autostradach stosuje się specjalne znaki ostrzegawcze w celu ostrzeżenia kierowców przed niebezpieczeństwem. Tablice umieszczane są albo na pasie rozdzielającym jezdnie lub nad każdym pasem. Na autostradach miejskich znaki umieszczane są nad pasami, po jednym dla każdego pasa, w odstępach jednej mili (1,6 km).

Pasy bezpieczeństwa
Wszystkie nowe samochody muszą być wyposażone w pasy bezpieczeństwa na przednich i tylnych siedzeniach. Wymóg ten nie dotyczy samochodów, w przypadku których przepis ten nie obowiązywał, gdy pasy instalowano. Jeżeli jednak w samochodzie pasy są zainstalowane, należy ich używać. W przypadku dzieci w wieku poniżej 14. roku życia należy obowiązkowo stosować pasy lub foteliki.

Ograniczenie prędkości
Tereny zabudowane: wszystkie pojazdy - 30 mph (48 km/godz.)
Drogi jednojezdniowe: 60 mph (96 km/godz) w przypadku samochodów osobowych, 50 mph (81 km/godz) w przypadku samochodów z przyczepami, autobusów i autokarów.
Drogi dwujezdniowe/autostrady: 70 mph (112 km/godz) w przypadku samochodów osobowych, 60 mph (96 km/godz) w przypadku samochodów z przyczepami.

Uwaga: dopuszczalna prędkość na wyspach Jersey i Guernsey wynosi odpowiednio 40 mph (65 km/godz) i 35 mph (56 km/godz).

Telefony komórkowe
Od 1 grudnia 2003 korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy stanowi wykroczenie drogowe. Grzywna wynosi 30 funtów, a maksymalnie nawet tysiąc funtów, jeżeli sprawa zostanie skierowana do sądu. Dodatkowo osoby winne tego wykroczenia otrzymują trzy punkty karne, które wpisywane są do prawa jazdy. Dotychczas kierowcy mogli być ścigani sądownie za używanie telefonów komórkowych, jeżeli stracili panowanie nad pojazdem.

Motocykliści

· zarówno kierowca, jak i pasażer na tylnym siodełku motocykla, skutera lub motoroweru ma obowiązek zakładać kask;

· na tylnym siodełku wolno przewozić tylko jednego pasażera, który musi siedzieć okrakiem na siodełku i trzymać obie stopy na podnóżkach;

· należy zakładać odblaskową odzież lub opaski, aby zapewnić sobie maksymalną widoczność ze wszystkich stron.



Temat: Nowe przepisy ruchu drogowego: kompendium
W dniu wczorajszym zamieściliśmy za station.lu skróconą notatkę na temat obowiązujących od dziś w Luksemburgu zmian w kodeksie ruchu drogowego. Dziś – za wort.lu – wersja rozszerzona.

Z dniem dzisiejszym w luksemburskim prawie o ruchu drogowym obowiązywać będą następujące regulacje:
    1) wszystkie pojazdy czterokołowe winny mieć na wszystkich kołach założone opony tego samego typu. Stosowanie ogumienia ze zróżnicowanym bieżnikiem (acz takim samym na oponach na tej samej osi) dopuszczone będzie jedynie w przypadku pojazdów wyposażonych w więcej niż dwie osi;

    2) dzieci poniżej trzeciego roku życia winny być przewożone w specjalnie do tego przeznaczonych fotelikach, posiadających ponadto stosowny atest. Co ważniejsze – nawet jeśli korzystamy z innego niż własny środek transportu (np. taksówka) zobowiązani jesteśmy do przestrzegania tego przepisu. Przepis ten nie obowiązuje jednak w przypadku jazdy autobusem. Natomiast dzieci pomiędzy 3 a 17 rokiem życia, mierzące poniżej 1,50 m wzrostu powinny być przewożone w siedzeniach specjalnie do tego przystosowanych (prawdopodobnie chodzi o fotele z regulacją wysokości pasów bezpieczeństwa do wzrostu pasażera). Przepis ten obowiązywać będzie nie tylko w samochodach osobowych, ale także i dostawczych oraz ciężarowych. Nie wymaga się natomiast stosowania go w taksówkach o ile dziecko siedzieć będzie z tyłu, zapięte w pas;

    3) zapinanie pasów bezpieczeństwa będzie od dzisiaj obowiązkowe dla pasażerów powyżej 3 roku życia we wszystkich pojazdach wyposażonych w pasy bezpieczeństwa. Obowiązkowo więc winniśmy zapinać pasy nie tylko we własnym samochodzie, ale także w taksówce oraz w autobusach dalekobieżnych w nie wyposażonych. Nie będzie obowiązku zapinania pasów w autobusach miejskich (nawet jeśli takowe w autobusie się znajdują). Autobus gdzie zapięcie pasów jest możliwe (a od dziś obowiązkowe) musi posiadać w miejscu widocznym umieszczony odpowiedni piktogram;

    4) autobusy i pojazdy ciężarowe, których do tej pory obowiązywało na autostradzie podczas opadów ograniczenie prędkości do 75 km/h będą mogły od dziś rozwijać w takich warunkach prędkość do 90 km/h;

    5) stosowany do tej pory nieobligatoryjnie zwyczaj włączania świateł awaryjnych przez kierowców dojeżdżających do korka czy blokady na drodze, staje się wg nowych przepisów obowiązkiem każdego uczestnika ruchu drogowego;

    6) ponadto samochody poruszające się w korku w tunelu winny zachowywać dystans jeden od drugiego przynajmniej 5 metrów;

    7) na przystankach autobusowych obowiązywać będzie bezwzględny zakaz zatrzymywania się pojazdów innych niż autobusy, chyba, że dopuszcza taką możliwość odpowiedni znak ustawiony przed przystankiem;

    8) migające światło żółte na skrzyżowaniu uprawnia do wjechania na to skrzyżowanie przy zachowaniu szczególnej ostrożności. Jednocześnie światło takie daje pierwszeństwo pieszym przekraczającym jezdnie na tym skrzyżowaniu;

    9) kierowcy skęcający w prawo na skrzyżowaniach, które przecina ścieżka dla rowerów mają obowiązek ustąpić pierwszeństwa rowerowi poruszającemu się po takiej ścieżce;

    10) z kolei użytkownicy rowerów są zobowiązani poruszać się wyłącznie po ścieżce rowerowej, jeśli na danym odcinku drogi taka ścieżka została wydzielona za pomocą specjalnej linii oraz oznaczona znakiem D4. Jeśli linia oddzielająca ścieżkę rowerową od jezdni względnie chodnika jest przerywana, lub brak jest znaku D4, rowerzysta nie jest zobligowany do korzystania wyłącznie ze ścieżki dla rowerów;

    11) wprowadzone zostają cztery nowe znaki drogowe. M.in. znak oznaczający dwukierunkową ścieżkę dla rowerów wytyczoną na jednokierunkowej jezdni (na fotografii dołączonej do tego newsa), znak uprawniający do współdzielenia pasa dla autobusów przez rowerzystów oraz nowy znak informujący o zatoczce/pasie awaryjnym na autostradzie.

Ponadto przypominamy, iż od 1 czerwca obowiązkowym wyposażeniem każdego wielośladu stanie się trójkąt bezpieczeństwa, a każdy pojazd wyposażony będzie musiał być w przynajmniej jedną kamizelkę odblaskową. Osoba opuszczająca pojazd poza terenem zabudowanym, jak też i pieszy znajdujący się na drodze publicznej poza terenem zabudowanym zobowiązany będzie do noszenia takiej właśnie kamizelki odblaskowej.

wiadomość za www.wort.lu



Temat: ZAOSTRZENIA dla kierowcow w Republice Czeskiej
INFORMACJE DLA KIEROWCÓW
Uwaga: z dniem 1 lipca 2006 r. w Republice Czeskiej wchodzą w życie nowe przepisy o ruchu drogowym. Do najistotniejszych zmian należy zaliczyć:
- obowiązek całorocznej jazdy z włączonymi światłami mijania,
- obowiązek posiadania w wyposażeniu samochodu kamizelki odblaskowej,
- całkowity zakaz używania antyradarów,
- w przypadku korka na autostradzie lub drodze ekspresowej obowiązek utworzenia 3-metrowego wolnego pasa przejazdu,
- obowiązek używania kierunkowskazów przy wyprzedzaniu rowerzystów,
- obowiązek powiadamiania policji o wypadku ze skutkiem śmiertelnym, a także gdy doszło do uszkodzenia zdrowia, spowodowania szkód wobec osób trzecich lub powstania szkody przekraczającej wartość 50 000 CZK,
- zakaz zatrzymywania się i parkowania w miejscach zastrzeżonych dla inwalidów (mandat od 5000 do 10 000 CZK).
Jako czyny karalne, podlegające czeskiemu kodeksowi karnemu, kwalifikowane są:
- prowadzenie pojazdu bez uprawnień,
- prowadzenie pojazdu pod wpływem środków odurzających,
- prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu (powyżej 1 promila).
Nowością w czeskim kodeksie drogowym jest wprowadzenie systemu punktów karnych w skali od 1 do 7. Po otrzymaniu 12 punktów kierowca, obywatel czeski, traci prawo jazdy. System ten stosowany będzie również wobec obcokrajowców, którzy po otrzymaniu 12 punktów nie będą mogli prowadzić pojazdów na terytorium Republiki Czeskiej przez okres 1 roku (przy naruszeniu zakazu prowadzenia samochodu grozi kara od 25 000
do 30 000 CZK).
Nowe uprawnienia policji:
- W określonych przypadkach przewidzianych ustawą (np. prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu lub środków odurzających, spowodowanie śmierci lub uszczerbku na zdrowiu w wypadku drogowym, ucieczka z miejsca wypadku) policjant może zatrzymać prawo jazdy również obcokrajowcowi. Zatrzymane prawo jazdy odsyłane będzie do organu wydającego.
- W określonych sytuacjach (zagrożonych mandatem min. 5000 CZK) policjant może pobrać od kierowcy kaucję w wysokości od 5000 do 50 000 CZK. W przypadku niewpłacenia kaucji policjant może uniemożliwić dalszą jazdę. Kaucja będzie wykorzystana na pokrycie nałożonego mandatu, a w przypadku niestawienia się sprawcy na rozprawę ulega przepadkowi.
Przestrzeganie dozwolonej prędkości jest przedmiotem szczególnej troski policji czeskiej. Uprawnienia w zakresie mierzenia prędkości i zatrzymywania pojazdów nadano również straży (policji) miejskiej. Przedstawiciele policji czeskiej uprzedzają, że kierowcy nie przestrzegający przepisów będą karani z pełną bezwzględnością.
Uznawane jest polskie oraz międzynarodowe prawo jazdy. W Republice Czeskiej obowiązują następujące ograniczenia prędkości: w terenie zabudowa­nym – 50 km/godz., w terenie nie zabudowanym – 90 km/godz., na autostradach i drogach ekspresowych w terenie zabudowa­nym – 80 km/godz., w terenie nie zabudowanym –130 km/godz. Korzystanie z autostrad oraz dróg szybkiego ruchu jest odpłatne. Dowodem wniesienia opłaty jest właściwie wypełniona i naklejo­na na przednią szybę winieta, którą można kupić na przejściach granicznych i stacjach benzynowych. Cena winiety jest uzależniona od okresu jej ważności i rodzaju pojazdu. Brak dowodu wniesienia opłaty za korzystanie z autostrad i dróg szybkiego ru­chu przy kontroli na autostradzie jest karany mandatem. Policja drogowa może ukarać za brak naklejki PL, za przekro­czenie prędkości, a także za inne wykroczenia nie zagrażające bezpośrednio życiu uczestników ruchu drogowego. W Republice Czeskiej obowiązuje zakaz używania w czasie jaz­dy telefonów komórkowych. W razie kolizji drogowej, w któ­rej przewidywane szkody mogą przekroczyć 20 tys. CZK, należy obowiązkowo wezwać policję. Osoby do 12. roku życia (lub do 18. roku życia, jeśli mają mniej niż 150 cm wzrostu) mogą podróżować na autostradach i drogach szybkiego ruchu tylko w fotelikach lub dwupunktowych pasach bezpieczeństwa.
Na pozostałych drogach obowiązek ten dotyczy jedynie miejsca obok kierowcy. W okresie zimowym (tzn. w okresie obowiązywania czasu środkowoeuropejskiego) obowiązkowa jest jazda z włączonymi światłami pozycyjnymi i mijania.




Temat: Najistotniejsze zmiany w Prawie o Ruchu Drogowym.
* Do drogi twardej zalicza się drogi o nawierzchni: bitumicznej, betonowej, kostkowej, klinkierowej lub brukowanej oraz z płyt betonowych.
* Zawracający na drodze z pierwszeństwem przejazdu nie ustępuje pierwszeństwa przejazdu wjeżdżającemu na tą drogę z drogi podporządkowanej.
* Kierujący pojazdem zobowiązany jest do wyłączenia tylnych świateł przeciwmgłowych w przypadku poprawy widoczności na odległość większą jak 50m.
* Holowanie pojazdu na autostradzie dozwolone jest wyłącznie pojazdem "pomocy drogowej".
* Poszerzono obowiązek stosowania pasów bezpieczeństwa również podczas jazdy po innych jak jezdnie drogach twardych.
* Rozszerzono obowiązek używania hełmów ochronnych na wszystkich kierujących i przewożonych motocyklami i motorowerami.
* Uczestnika wypadku drogowego zobowiązano (na żądanie osoby uczestniczącej w tym wypadku) do podawania danych personalnych zarówno swoich jak i posiadacza pojazdu oraz nazwy firmy ubezpieczającej (OC) i numeru polisy.
* Na obszarze zabudowanym wprowadzono zakaz postoju - poza wyznaczonymi w tym celu parkingami - pojazdów lub zespołów pojazdów o DMC powyżej 16 ton lub długości ponad 12 m.
* Rozszerzono obowiązek używania świateł mijania przez całą dobę na okres od 1 października do ostatniego dnia lutego.
* Kierujących motocyklami, motorowerami i pojazdami szynowymi zobowiązano do używania świateł mijania niezależnie od pory dnia i roku.
* Zabroniono przewożenia osób ponad liczbę miejsc określoną w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
* Wprowadzono obowiązek przewożenia dzieci w wieku do 12 lat, które nie przekroczyły 150 cm wzrostu, w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu.
* Wprowadzono pojęcie "młodego kierowcy", który w przypadku otrzymania za naruszenie przepisów ruchu drogowego 22 pkt tracą prawo jazdy bez możliwości jego odzyskania.
* W stosunku do innych niż "młodzi kierowcy" osób zwiększono dopuszczalną ilość punktów za popełnione wykroczenia drogowe do 24.
* Umożliwiono kierowcom zmniejszenie liczby otrzymanych punktów za popełnione wykroczenia drogowe poprzez odbycie stosownego szkolenia (raz w ciągu roku).
* Rozszerzono uprawnienia policji do zatrzymywania praw jazdy kierowców w przypadkach gdy kierowcy ci za popełnione wykroczenia drogowe otrzymali więcej niż:

a) 20 pkt - młodzi kierowcy,
b) 24 pkt - pozostali kierowcy.

* Kierującemu pojazdem zabrania się korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku.
* "Kierujący, zmieniając pas ruchu na skrzyżowaniu oznaczonym znakiem C-12 (ruch okrężny) jest obiązany ustąpić pierwszeństwa kierującemu poruszającemu się po pasie ruchu, na który zamierza wjechać (wejść)."
* "Kierujący pojazdem zbliżający się do miejsca oznaczonego znakiem D-6 (przejście dla pieszych), D-6a (przejazd dla rowerzystów) albo D-6b jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych lub rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących (wjeżdżających)."
* Zabrania się zawracania kierującemu pojazdem na skrzyżowaniu, na którym ruch kierowany jest sygnalizatorem kierunkowym S-3.
* Prędkość dopuszczalna w obszarze zabudowanym wynosi:

- 50 km/h w godz. 5:00 - 23:00
- 60 km/h w godz. 23:00 - 5:00

Źródło



Temat: Wyższe mandaty
Wyższe mandaty wejdą w życie już za kilka tygodni

Odwrotu już nie ma. Wyższe stawki mandatów zaczną obowiązywać jeszcze w październiku.
Zakończono międzyresortowe uzgodnienia. Zaostrzone przepisy czekają już tylko na opublikowanie. Dwa tygodnie po tym wejdą w życie.

Surowiej będzie dla kierowców i rowerzystów. Łagodniej będą traktowani piesi. Czy to dobrze?

- Trudno to ocenić. Na śląskich drogach tylko w pierwszym półroczu zginęło stu pieszych. To jedna trzecia wszystkich ofiar wypadków komunikacyjnych. Pieszy jest najmniej chronionym uczestnikiem ruchu drogowego. Większość wypadków z ich udziałem kończy się poważnymi obrażeniami - wyjaśnia Włodzimierz Mogiła z wydziału ruchu drogowego śląskiego garnizonu.

Dodaje, że najskuteczniejsze jest uczenie zasad bezpieczeństwa dzieci.

- Jest duża szansa, że z takich maluchów wyrosną rozsądni ludzie - mówi Mogiła.

Co konkretnie się zmieni?
500 zł zapłaci się za przejazd na czerwonym świetle i tyle samo za parkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych.
Do tego po 100 zł za jazdę w dzień bez włączonych świateł oraz za przejście jezdni w niedozwolonym miejscu.
200 zł będzie kosztować jazda tunelem oraz w nocy bez świateł.
Rowerzyści za jazdę po chodnikach lub po przejściu dla pieszych zapłacą 100 zł (dziś 50 zł).

Takie zmiany zaproponowała Komenda Główna Policji, a resort spraw wewnętrznych je zaaprobował.

Te zmiany to głównie efekt wcześniejszej nowelizacji ustawy o ruchu drogowym. W ślad za tym musiały też pójść inne przepisy. Chodzi o obowiązek jazdy na światłach przez cały rok i zachowanie odstępów podczas jazdy w tunelach. Te sytuacje nie były wyszczególnione w taryfikatorze. Mandaty wystawiano, ale według dowolnej oceny funkcjonariusza.

Za zmianą wysokości mandatów nakładanych w innych przypadkach stoi życie. Chodzi m.in. o jazdę na czerwonym świetle, która stała się w ostatnich latach przyczyną wielu przypadkach. Kierowcom aut z mocnymi silnikami wydaje się, że zdążą przejechać. Niestety ich wyobrażenia często mijają się z prawdą. Wtedy nieszczęście gotowe.

Do policji od dłuższego czasu napływały także skargi od niepełnosprawnych. Narzekali, że przeznaczone dla nich miejsca parkingowe są zajmowane przez zdrowych kierowców. Mandat wysokości 100 zł nie odstraszał. Podniesiono więc jego wysokość aż pięciokrotnie. Łagodniejsze mandaty w nowym rozporządzeniu przewidziano jedynie dla pieszych. Za przekroczenie jezdni w niedozwolonym miejscu zapłacą 100, a nie jak dotychczas 250 zł. Dlaczego? Wyższa kwota powodowała, że nie przyjmowali mandatu. Odwoływali się do sądów grodzkich. A te przeważnie zasądzały niższe grzywny.

Rozpoczęły się także prace nad stworzeniem specjalnego systemu ścigania piratów drogowych. Na drogach przybędzie fotoradarów. Gdy system zacznie działać, od złamania przepisów do otrzymania mandatu minie zaledwie kilka godzin. Wtedy przewidywana jest też wysokość mandatów za znaczne przekroczenie prędkości. Za powyżej 50 km na godzinę ponad dozwoloną prędkość w mieście zapłaci się tysiąc złotych, a na obszarze niezabudowanym - 900 zł.

Kiedy to się stanie? Prawdopodobnie za dwa lata. Komisja Europejska na ten cel przeznaczyła 200 mln zł. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym będzie działać w ramach obecnej inspekcji drogowej. Zdjęcie pirata wprost z radaru trafi do centralnego komputera. Tam kierowca zostanie zidentyfikowany. System poda też wysokość kary i wyśle wezwanie do zapłaty. To co dziś trwa kilkanaście dni, potrwa kilka godzin. Takie centra działają już we Francji, Włoszech, Anglii, Holandii i Niemczech. We Francji od czasu wprowadzenia systemu liczba śmiertelnych ofiar na drogach zmniejszyła się prawie o połowę.

Co i za ile?

Wejście na jezdnię bezpośrednio przed nadjeżdżający samochód poza przejściem dla pieszych: 100 zł.

Przechodzenie przez jezdnię lub torowisko w miejscach niedozwolonych: 50 zł.

Przewożenie dziecka w samochodzie poza fotelikiem ochronnym: 150 zł.

Rozmowa przez komórkę w trakcie prowadzenia samochodu: 200 zł.

Przekroczenie prędkości: do 10 km/h - do 50 zł.; do 20 km/h - od 50 do 100 zł; każde kolejne 10 km/h to wzrost wysokości mandatu o 100 zł.

Wjazd na pasy, gdy znajdują się tam piesi: 350 zł.

Jazda bez zapalonych świateł: 200 zł (noc), 100 zł (dzień).

Parkowanie na zakazie: 100 zł.

Jazda bez dokumentów: 50 zł. za brak każdego z nich.

Aldona Minorczyk-Cichy - POLSKA Dziennik Zachodni



Temat: Wypadki i nietrzeźwi kierujący na drogach powiatu!
Bilans ostatniego weekendu to 4 wypadki, w których 6 osób zostało rannych i aż 12 nietrzeźwych kierujących. O zachowanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym apeluje nie tylko Policja, również środki masowego przekazu. Prowadzone działania profilaktyczne mają na celu uświadomienie wszystkim użytkownikom dróg istniejące zagrożenia i możliwości ich uniknięcia. Siadając za kierownicą pamiętajmy, że chodzi o nasze bezpieczeństwo i innych użytkowników drogi, którzy chcą bezpiecznie dojechać do celu.

Zwracamy się z apelem i prośbą do wszystkich osób jeżdżących pojazdami, jak również pieszych o zachowanie szczególnej ostrożności na drogach, o uważną jazdę, stosowanie się do znaków drogowych, a przede wszystkim o nie wsiadanie za kierownicę po wypiciu alkoholu. Skuteczność tych przedsięwzięć zależy jednak od tego czy przekazane informacje zostaną potraktowane z należytą powagą .

Jedną z głównych przyczyn wypadków i kolizji jest alkohol. W ostatnim czasie odnotowaliśmy dużą liczbę zatrzymanych, nietrzeźwych kierowców, jest to bardzo niepokojące zjawisko. Kierujący samochodami lub innymi pojazdami stwarzają zagrożenie nie tylko dla siebie, ale również dla innych użytkowników dróg. Przykład z ostatnich trzech dni, policjanci zatrzymali aż 12 nietrzeźwych kierujących. . Wśród pijanych użytkowników dróg było 7 rowerzystów i 5 pięciu kierowców, wszyscy mieli od 0,8 do ponad 2 promili alkoholu we krwi. Pijani kierowcy są plagą na polskich drogach. Piaseczyńscy policjanci z całą surowością będą zwalczać pijanych kierowców.

Kolejną poważną przyczyną wypadków jest nadmierna prędkość i lekceważenie przepisów. Przekraczanie prędkości, często związane jest z niedostosowaniem jej do istniejących warunków drogowych i pogodowych. W efekcie ma to wpływ na utratę panowania nad pojazdem i w konsekwencji doprowadzenie do sytuacji zagrażającej kierującemu i innym uczestnikom ruchu drogowego. W większości wypadków problem ten dotyczy młodych kierowców, którzy chcą się popisać szybką jazdą. Przepisy zostały stworzone w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa każdemu uczestnikowi ruchu drogowego. Wielu kierowców zapomina o włączeniu kierunkowskazu, a jest to powiadomienie innych kierowców o manewrze, który chcemy wykonać. Kierowcy bardzo często wykonują manewr wyprzedzania mimo znaków zakazu. Zapominają o zapięciu pasów bezpieczeństwa, przewożą dzieci bez fotelików, nie ustępują pierwszeństwa przejazdu itd.

Z przykładów niewłaściwych zachowań na drogach można stworzyć długą listę. Pomimo wielu akcji informacyjnych prowadzonych przez Policję i media, wielu kierowców uważa, że przedstawione w nich negatywne zjawiska zachowań na drogach ich nie dotyczą. I dopiero samo życie potrafi bardzo boleśnie zweryfikować takie podejście niektórych kierowców do problemu bezpiecznych zachowań na drodze. Poniższe wypadki, które ostatnio się wydarzyły niech będą przestrogą dla innych.

Piaseczyńska drogówka tylko w ostatni weekend odnotowała cztery wypadki, w których 6 osób zostało rannych.
W piątek doszło do dwóch wypadków. W Konstancinie-Jeziornie, po południu, u zbiegu ulic Wilanowskiej i Mickiewicza zderzyły się dwa samochody osobowe vw i ford. Kierujący vw nie ustąpił pierwszeństwa przejazdu i zderzył się z fordem ka. Kobieta kierująca fordem została odwieziona do szpitala. Do kolejnego wypadku doszło wieczorem w Rembertowie na krajowej siódemce. Motocyklista potrącił pieszą. W wyniku tego wypadku kobieta i mężczyzna odnieśli obrażenia ciała i zostali odwiezieni do szpitala. W nocy z soboty na niedzielę w Ustanowie motorowerzysta potrącił pieszego. Obydwaj mężczyźni z obrażeniami ciała zostali odwiezieni do szpitala. W niedzielę rano doszło do wypadku w Łosiu. Kierujący fordem nie ustąpił pierwszeństwa przejazdu i zderzył się z land roverem. Ciężko ranny kierowca forda śmigłowcem został przewieziony do szpitala.

źródło: http://kpppiaseczno.policja.waw.pl
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • amed.keep.pl



  • Strona 1 z 2 • Zostało znalezionych 66 wypowiedzi • 1, 2